Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Konsten att bli väl bemött.

Publicerad 2008-10-24 15:53:42 i Allmänt,

Vissa människor är verkligen experter på konsten att bli väl bemötta. Är man dessutom Göteborgare så får man mycket gratis genom att bara vara glad i pratet =) Har precis pratat med en man som gav fredagen ett glatt slut. Han började med att ge ovasioner över att jag hade ett så vackert namn. Sen bubblade han på och jag förstod inte alls vad det handlade om.

(Det är också förresten ganska intressant. Vi var på en föreläsning en gång där det berättades om att det fannas olika typer av människor. Dels de som först berättade om alla kringhändelser innan de kom till själva kärnfrågan, och dels de som dök direkt på kärnfrågan utan att egentligen förklara någonting. Han var definitivt den sista typen.)
 
Men jag fick honom i alla fall att berätta bakgrunden, och det var ju tur eftersom jag annars inte hade förstått ett dugg. Hur som helst så visste han nog sina tricks. Han ville att jag skulle ringa en kollega i en annan kommun så han kunde få lite backup i sitt ärende hos dem. Och jag svarade såklart ja eftersom man alltid tycker det är roligt att hjälpa folk när de blir glada av det. Han var på väg att säga att hon och jag lät lika gulliga båda två, men han vred iväg det. Han kanske kom på att man inte säger till någon på en myndighet att hon är gullig ;) Men det var ju ändå tydligt vad han var på väg att säga... Sen "kvittrade" han vidare om att han ville be om tjänst en underbara fredag som denna. Och önskade mig en enastående helg.
 
Det jag vill säga; kort sagt; om man vill få mycket hjälp och bli trevligt bemött ska man vara muntergök och trevligheten själv. I och för sig så är jag alltid trevlig, men man triggas ju liksom själv upp till den andra personens nivå om den är supertrevlig. Så tack vare den mannen kommer jag gå från jobbet med ett leende på läpparna denna underbara fredag =)

Kommentarer

Postat av: Jeanette

Publicerad 2008-10-24 17:40:35

Åh, jag älskar såna människor. Man gör verkligen allt man kan för att hjälpa dem!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela