Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Tillbaks igen

Publicerad 2006-06-16 19:12:55 i Allmänt,

Sannerligen så var jag väl borta länge va ;) Men tänkte att nu när jag skrivit mitt första inlägg så måste jag ju skriva ett till, så att jag har skrivit mer än bara det första. Så att det är mer än bara en början.... ja, helt logiskt låter väl detta. Men kom på att jag har något jag vill berätta om. Igår hade vi en heldag med alla enheter som jobbar i våran organisation, lite bekantskap och på eftermiddagen en föreläsning. Denna hade jag tänkt delge.

Anders Haglund, framgångscoach tror jag han titulerar sig, var och föreläste. Språkade lite med honom under lunchen och någon frågade vad det skulle handla om. Han svarade "hur man får 4 timmar att verka som en kvart". Och jisses vad tiden flög förbi, älskade hans föreläsning, han sa så mycket tänkvärt. Det var roligt och träffande på samma gång, man gick verkligen in för att lyssna på allt han sa. Det var verkligen superbra!! Vägen mot att bli en bättre människa pågår. Eller åtminstone vägen till att lära sig att hantera livets utmaningar.

Det är nyttigt att få in lite nya tankar i huvudet ibland, människor fungerar olika, och det gäller att lära sig att läsa dem för att kunna hantera dem. i mitt jobb möter jag alla typer av människor, av en del får man utskällningar, andra är buttra, många trevliga och glada. Det är ju jättetrevligt att få ett samtal från någon som vill ha lite råd, och man ger dem det, och de blir så tacksamma. Men det är mindre trevligt att lyfta på luren och möta en person i andra änden som laddat hela förmiddagen för att tömma lite skit på mig. Ibland undrar jag hur folk tänker, vad ger dem rätten att vara otrevlig mot mig? Okej, jag kanske inte är så snäll när jag skickar brev med krav, men jag gör ju bara vad lagen och arbetsgivaren säger *ler* Men det är just såna människor som man ska lära sig att hantera. Eller det blir mest användbart på dem.

Vill man verkar man ju kunna styra och påverka hela sin omgivning, men det vill jag inte ge mig in på. Men att förbättra mig själv ser jag som en god investering. Kolla in Anders sida, då förstår ni nog bättre vad det handlade om . Men lova att ägna den sidan lite tid om ni går in där, för det är inte bara flum. Man kan välja ut det man tycker är bra, och låta resten vara. Det var en givande dag igår hur som helst, och jag har blivit nyfiken på att läsa lite böcker i ämnet. Det kan ju inte bli värre i alla fall =)

För några veckor sen var jag på en annan kurs, den handlade om hur man skulle hantera "besvärliga människor", det var också intressant. Mycket man kan applicera på verkligheten. Alla borde gå något sånt där med sitt jobb, jag tror många arbetsplatser behöver få in lite positiv anda. Mycket handlar om att det finns inga dumma människor, bara situationer som folk inte kan hantera, vilket gör att de ibland handlar lite tanklöst. Mycket av mina tankar är redan så, jag vill inte tro att människor är "dumma i huvudet", även om de ibland verkar vara det. Man ska lära sig att se signaler och på så sätt kunna bemöta dem rätt. Livet är intressant att leva =)

Vi fick ett mantra också att ha med oss i livet. Som man ska upprepa för sig själv då och då "hur gör jag när jag gör det bra". Hur gör du....? Värt att fundera på, för visst har du gjort något riktigt riktigt bra någongång? Hur gjorde du då? Och hur gör du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela