Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Paris dag 8

Publicerad 2006-08-10 18:49:45 i Allmänt,

Fredagen var också en dag med mycket i planerna, men redan på morgonen kände jag att vi skulle få sålla lite, får jag började må knasigt då. Vi började med att kolla på resterna av en gammal romersk arena, det var ganska häftigt. Vi gick sedan vidare till en trädgård: Jardin des Plantes. Där stekte solen så det blev en snabbtitt på blommorna. Men R fångade min favoritblomma på bild, som ett träd: Hibiskus. Såna vill jag ha hela trädgården full av =) En knasig drake blev det också, jag tror den var gjord av enbart återvunnet materia, typ aluminiumburkar och sånt, rätt imponerande.

81929-38


81929-39

Mitt humör hade nog påverkats av både det kommande magonda och för lite sömn under en längre tid. Så utan anledning var jag på väg att börja grina flera gånger. R undrade om vi skulle åka hem, men våran sista dag så ville jag verkligen inte det. Vi hade gått ganska mycket så vi satte oss ner och tog det lugnt istället, det var ganska behövligt. Och när R övertalat mig om att äta lite kände jag mig mycket bättre, humöret blev stabilt. Det är konstigt hur man inte kan styra sig ibland, i såna stunder förstår man hur det kan vara att att vara barn. Vi letade sedan upp Panthéon och beundade dess storslagenhet.

81929-41

Vi gick sedan mot nästa trädgård: Jardin du Luxembourg, vilket ställe! Det var en underbar plats! Förstår varför det är Paris populäraste park, här rådde lugnet och folk var totalt avkopplade. Det räckte med att komma in där så föll man in i lugnet, precis vad vi behövde. Folk var förälskade överallt, många satt och läste, låg och sov. Vi kom fram till en liten sjö, som var en slags fontän. Där kunde man hyra en liten segelbåt som man satte ner i vattet så den kunde beblanda sig med andra båtar och änder. Vi satte oss på kanten och tittade lite, det var en väldigt populär aktivitet. Var några svenskabarn där också som hyre sig en båt. Från parken kunde man också se Palais du Luxembourg.

81929-42

Vi gick vidare och tittade på det mest bisarra konstverk jag någonsin sett. Det var en svensk konstnär som skapat detta.

81929-43

Det var nästan äckligt. Dagen blev inte alltfö sen utan vi började så småningom dra oss hemåt för att fixa lite mat. Vi trodde vi skulle äta biffgryta, när det var klart märkte jag att det inte var biff. Trodde det var lever... så R gick och kollade på förpackningen och upplyste mig om att det var njure..... YECK! Tur att jag inte var så pigg så jag var så hungrig, för hur vuxen jag än försökte vara kunde jag inte äta eländet. Det smakade egentligen inte jätteilla, men det var äckligt.... Men jag äter inte njure!! Maten var nästan på väg upp, så jag la ner projektet och åt ris. Tyckte det var ganska kul att vi köpt njure. Vi som gått in för att inte beställa nåt äckligt på restaurang, så går vi till affären och köper det själva ;) R åt duktigt och sa till och med att det var gott, tror han hade en skruv lös ;) Men mamma jag håller med dig, njure kan man inte äta!!!

Sen blev det att packa lite, för nu närmade sig hemfärden. Och det kändes så skönt. Jag längtade hem och kände mig nöjd med våran Parisvistelse, en fröjd att kunna känna att man sett allt det man verkligen ville se, och att det var dags att bege sig hemåt.....

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2006-08-10 23:11:15

Ja, man måste nog vara väldigt hungrig om man ska kunna äta njure. Bläh! säger jag! Om man ska handla kött i Frankrike ska man nog ha ett mycket bra lexikon till hands.

Postat av: Mamma

Publicerad 2006-08-10 23:40:32

Tack för stödet min goa tös!

Postat av: Martin

Publicerad 2006-08-11 17:00:26

Sådana där konstverk (ansiktet) hade de i Stockholm nedanför slottet när jag var där i höstas =). Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela