Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Paris dag 7

Publicerad 2006-08-10 18:24:41 i Allmänt,

Nu är jag så pass pigg att jag kan skriva om de återstående dagarna i Paris. Men först, tack för er omtanke för mig när jag vart dålig. Den är alltid guld värd!!

Torsdagen i Paris började med att vi begav oss till Montmartre, det ligger lite i utkanten av Paris och ska höra till de mer romantiska delarna. Det är ju också där som Moulin rouge finns. Vi följde en promenad i guideboken som skulle föra oss runt i stadsdelen, en trevlig promenad. Men det är mycket backar, så det blev lite svettigt att gå uppåt, uppåt i värmen, men fint var det =) Vi gjorde dock en avstickare från den tänkta promenaden för att besöka Sacré-Coeur, det var en vacker kyrka där den låg uppe på toppen.

81929-34

81929-35

Skyarna var som ni ser ganska regntunga, och det hann komma ner innan vi kom upp. Tyvärr finns det alltid folk som passar på att utnyttja turister, så även här. Det kom fram en kille till mig och var på mig som en igel om att jag skulle stanna "just one minute". Men jag vägrade, dels för att jag ville äta den mat jag hade med mig, men främst för att jag vägrar lyssna eller stanna för såna. Och han gav till slut upp, men gick då på R istället. Jag gick bort och satte mig på en bänk och tänkte väl att R skulle komma snart. Såg hur de båda stod och argumenterade, jag bet i min macka och väntade. Men det gick lite för lång tid och jag såg att R uppgivet började rycka på axlarna och ta fram pengar. Jag skyndade mig dit för att gemensamt försvara våra ägodelar. Men när jag kommit fram hade killen redan fått lite pengar, jag visste inte hur mycket och försökte febrilt få reda på det medan ilskan i mig växte. Killen fick extremt bråttom iväg och tittade inte ens på mig. Jag var på väg att sno hans keps för att på så vis kräva våra pengar tillbaka, men jag visste inte hur mycket det handlade om och ville veta det innan jag gjorde något som jag kunde riskera en snyting för. Men det vara bara 1 euro visade det sig, han hade gjort ett "lyckoarmband" till ragnar fast han sagt att han inte skulle betala något för det. Det gör mig så arg att man inte kan få vara ifred, jag var riktigt sur på det där gänget. Och det var tur att de inte pratade svenska, får då hade jag sannerligen börjat bråka med dem. Man beter sig inte hur som helst. Men jag lugnade mig till slut.

Upp till kyrkan gick vi istället, och där uppe var det lugnt också skönt. En vacker utsikt bjöds vi på.

81929-36

Vi var aldrig in i kyrkan, det kostade lite för mycket, dessutom hade vi redan sett så mycket enormt vackert i kyrkvärd, så jag tror vi hade en viss mättnad när det gällde hänförelse ;) Promenaden fortsatte sedan gata upp och gata ner. Sedan tog vi Metron in mot de centrala delarna igen för att åka lite kanalbåt, det kändes som om det var ett bra val att göra det ganska sent på resan, för då kände vi igen det mesta och kunde åka med utan att fota, det var lite speciellt ;) En mysig båtfärd blev det.

På vägen dit blev vi dock attackerade av ytterligare två armbandsgörare, R röt åt dem att vi inte skulle ha något. Och vi fick nog en ganska grov svordom som svar.... När vi sedan skulle åka båten så skulle vi bli fotade, typ 5 ggr... Ganska trötta var vi i det laget. När vi sedan var vid eiffeltornet och tiggarna dök upp med sitt "do you speak english?". Då kände jag verlkligen för att ställa mig och skrika rätt ut "VI VILL VARA IFRED". Det blir rätt påfrestande i längden, man blir nästan folkskygg för man tror att alla vill åt ens pengar eller sympati...

Efter båtturen tänkte vi titta på några fler saker, men vi hade lite bråttom så det fick bli en snabb marsch mot Domen, den är verkligen vacker den också.

81929-37

Vi hade nämligen bråttom för att vi skulle under kvällen prova ett entrecoteställa som är väldigt omtalat. Och ville man säkert ha plats var det bra om man var där lite innan de öppnade för kvällen. Så vi skyndade oss för att bli några av de första i kön. Det var lite roligt när de frågade om vi var icke rökare eller rökare och vi sa icke, då fick man sitta på övervåningen i ett ganska litet rum. Medan övriga trängdes i det stora rummet på nedervåningen, men det var bara skönt =) Maten var väldigt, väldigt god, och deras egen sås var verkligen outstanding! De ville såklart hinna ha många gäster eftersom det var kö utanför, så det gick undan att äta. Beställa efterätt och betala fick man göra på nolltid. Det kändes helt perfekt, tycker det brukar vara jobbigt att vänta. Nu var middagen avklarad på en timme. R och jag har ju snart vart tillsammans i 2 år så långa middagsdejter behöver vi inte längre ;) Men det var väldigt mysigt och trevligt. Rekommenderas!

Sedan for vi hem om avnjöt lite balkong innan det blev dags för nattslumringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela