Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Inget är ju gratis...

Publicerad 2008-10-23 18:53:53 i Allmänt,

En av nackdelarna med att ha shoppinggatan som hemväg från jobbet är att det ofta står såna där "hoppa-på-människor" där, ni vet såna som vill ha något av en. För ett tag sen var det Greenpeace som stod där, jag trodde att killen siktade in sig på några andra så jag tänkte att jag kunde gå obemärkt förbi. Men såklart så hoppade han på mig, och jag försökte snällt säga "nej tack det är bra", innan han hann säga något. Men så stack han upp en bild på två söta djur framför ögonen på mig och undrade vad jag tyckte om dem. Och då stannade jag såklart, men jag fick inte svara honom något för han började prata non-stop. Då blir jag bara irriterad, om jag nu stannade kan jag väl få en syl i vädret? Dessutom pratade han inte så mycket om dem som organisation utan mest om hur jag skulle bli medlem och vad det kostade och omkostnader om jag skulle bli det på nätet. Och eftersom jag gärna vill ha koll på vad jag stöder så sa jag att jag ville kolla upp dem först. Och det gick han med på, för de skulle komma tillbaka om en månad igen. Men de är så desperata de som står längs med gatan så man blir ju avig bara av den anledningen. Dessutom hade han en hemsk andedräkt ;)

Och idag var det dags för ett nytt "på-hopp", fast den här gången av en mobilnisse. Honom såg jag inte i förväg, så då hann jag inte ens förbereda flykt ;) Han var smart och inledde med "ursäkta får jag fråga dig en snabb sak". Och jag hjälper ju gärna folk så jag stannade ju upp. Sen sa han att de höll på och gav bort mobiltelefoner och sa att jag kanske kunde få en. Då såg jag hans jacka och förstod ju vad det var. Men jag är ju inte dummare än att jag fattar att jag iofs kanske kunde få mobilen, men det var ju såklart massa abonnemang och skit de skulle pracka på mig.. Så jag sa att jag redan hade en mobil. Och då började han ju med kärnfrågan, vilka jag ringde med... Kan man inte luras med mobil får man försöka med något annat eller ;) När jag sen svarade vad jag använde försökte han ju klanka ned lite på dem, men det gick inte jättebra eftersom det ändå är rätt fördelaktigt med kontantkort. Så undrade han hur mycket jag laddade på det i månaden, svarade att jag inte ens laddade varje månad eftersom jag knappt använde den, skickar bara lite SMS. Så han hade inte mycket mer att säga, tackade för att jag stannade och sen fick jag gå, så det gick ju smidigt =) Ibland undrar man om de är bättre på att övertala folk som inte vill prata med dem än att övertala folk som stannar och lyssnar på halvtomma argument....

Kommentarer

Postat av: Jeanette

Publicerad 2008-10-24 12:27:28

På mobilfrågan brukar jag svara:

- Jaa, jag laddar väl för ca 200 kr... paus .. per år.

Det brukar få dem att knipa käft och jag kan gå vidare.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela