Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Lyckliga kor och en sorgsen svan

Publicerad 2008-05-15 13:07:06 i Allmänt,

I morse så visade de från en gård där de släppte ut kossorna för första gången i år. Det är verkligen som i arlareklamen att de studsar hoppar och romar och ser överlyckliga ut. Det är så underbart att se att ett djur kan bli så galet lycklig! Jag blir också jätteglad av att se dem, man förstår nog inte riktigt hur underbart det måste vara för dem.

En annan djurhändelse som är av motsatt håll har också hänt. Det finns ett svanpar som håller till nere vid Nyköpings hus. Jag har länge tänkt att jag ska fota dem, men tänkte vänta tills kameran kommit. Men det har varit något jag tyckt ska bli kul att fota, jag är nämligen väldigt förtjust i svanar. Tycker att de är ett av de vackraste djuren vi har. Men i början av veckan hände något hemskt! Svanhonan hittades halshuggen i dammen. Det är ju helt fruktansvärt! De säger att det kan vara en räv, men när det är i stan känns det ju troligare att det är en människa. Men hur sjutton kan man göra något så hemskt? Och det känns ännu tråkigare att det är just en svan eftersom de håller ihop livet ut. Nu är det osäkert om han kommer söka en ny hona. Troligast är att han bli kvar i dammen ensam och försvarar sitt revir. Så det kommer nog bara vara en svan där framöver. Och eftersom jag känner medlidande för djur lika lätt som för människor så är jag sorgsen över att han misst sin livskamrat. Stackars svanen.... Men det verkade som om de hade lagt ägg i alla fall, så förhoppningsvis klarar han dem. Men det blir självklart inte lätt det heller eftersom ett svanpar brukar turas om med ruvning och matletande... Hoppas han stannar kvar och inte flyger ut i världen som den "olycklige svanen"....

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2008-05-15 15:19:43

Usch så sorgligt! Om det var en människas verk så är det ännu hemskare!

Postat av: Marianne

Publicerad 2008-05-16 07:27:13

Usch! Nu blev jag verkligen ledsen! Jag tycker också så väldigt mycket om fåglar. Svanarna är speciella!

Postat av: Jeanette

Publicerad 2008-05-16 09:31:14

Du kan inte komma med såna tråkiga nyheter till en gravid syster. Sitter ju nästan här och gråter... *snyft*

Postat av: Josefin

Publicerad 2008-05-17 17:43:56

Förlåt att ni blev ledsna! Och extra förlåt till syster! Men ibland är verkligheten hemsk =( Jag blev så upprörd av händelsen, det var därför det blev skrivet här...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela