Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Man tror ju inte att det är sant!!

Publicerad 2008-01-06 13:56:24 i Allmänt,

Satt igår och läse tidningen i godan ro, R spelade nintendo och allt var lugnt och behagligt. Vi hade bestämt att vara inne hela dagen, eftersom det blåste och var kallt. Men mitt i allt så såg jag en annons från Mio, där de hade REA. Och kom på den dumma idèn att jag ville åka dit, men mest för att titta efter en kudde. Så klockan två åkte vi iväg, en kort tur dit tänkte vi. När vi stod vid dörren funderade jag på om jag behövde vantar, tänkte att vi ska ju mest vara inne. Men tog dem sen ändå, eftersom det ändå är lite kallt i bilen, och det var sannerligen tur jag gjorde det...

Hittade ingen kudde i affären, så vi satte oss för att åka hem igen.... MEN!!! Men... bilen startade inte....!! Vi satt ett bra tag och försökte och försökte, utan resultat. Vi insåg till slut att vi behövde göra något, ingen av oss hade en telefon, så ringa kunde vi inte. Men tog bensindunken och traskade bort till macken i närheten, vi hade beshövt k-sprit också, men det var en mack utan butik. Bensinen hjälpte inte, vi väntade lite till och försökte, inget hjälpte... Butiken började stänga och folk åka iväg. Vi gick till macken igen för en ny dunk, men det blev utan resultat det också. Vi bestämde att prova med k-sprit... Då var vi tvugna att gå till macken som låg betydligt längre bort. Så det var bara att traska iväg i blåst och kyla, när vi kom tillbaka var det mörkt, och mina ben var som isbitar!!

Vi hällde på och provade lite mer. Provade att putta bilen, men eftersom den stod i uppförsbacke gick det inte. Vi satt i mörkret i bilen och var allmänt trötta. R behövde gå på toaletten och blev dessutom arg på bilen... Och när mitt lugn inte räcker till längre för att påverka honom så resulterar det i att jag också blir på dåligt humör. Så vi började nästan bråka, så jag beordade honom att gå ur bilen och gå en bit och göra sig av med ilska på någon annan. Kankse lite elakt, men så fick det bli ;) Och det hjälpte, när han kom tillbaka bråkade vi iaf inte.

Vi bestämde till slut att gå en tur i hamnen och leta efter något så antikt som en telefonkiosk, men det fanns såklart inte.... Så vi såg ingen annan utväg än att gå hem, eller iaf gå till busstorget och kolla efter en telefon. Så det var bara att börja gå den långa biten. Vi hittade en telefon, men när vi ringde krånglade det. Men till slut kom vi fram, men då var det upptaget ett par gånger. R funderade på om han hade ringt rätt, och provade ett annat nummer, men det visade sig vara fel. Så det kostade tio spänn att ringa och be om ursäkt för felringningen. Så vi gick hem istället, det började bli hög tid att äta. Hemma vid halv 6, så det blev en lång (o)tur... Vi hade tänkt äta sjömansbiff, men det fick bli kebabrulle istället. Och jag tydligen så hungrig så jag slukade hela. Och det händer typ aldrig.

R ringde sen till våran stackars vän som alltid hjälper oss med bilen. Men han hade feber, så vi försökte vidare. Lördagskväll som det var så hade somliga tagit lite vin, andra hade ingen bil, men så fick R tag i en klubbkompis som kunde hjälpa oss. Jag satte mig i soffan och försökte tina. Raggsockor, tofflor, tröja plus tjock tröja och två filtar behövdes. R åkte för att se om de kunde få hem bilen. Blev sen väldigt lättat då jag hörde bilen komma hem och parkeras! Den startade med hjälp av startkablar. Och nu är den fulltankad, och ska så vara resten av vintern!! Det är inte klokt vad vi har otur med bilar?! Men det är väl vädret... och att vii nte har något garage. Men nu startar den som den ska, så vi får hoppas den klarar färden till och från affären sen... Det är ju tur att man inte behöver bill till jobbet i alla fall ;)

Det var verkligen superskönt att vara hemma i soffan sen! För usch vad kallt det var igår! Hade dessutom bara gympaskor, så tårna frös ju de också på grund av snön..... Men slutet got, allting gott ;) Och idag blir det i alla fall sjömansgryta, vi tänker äta INNAN vi åker någonstans =)

Kommentarer

Postat av: mam

Publicerad 2008-01-06 21:13:55

Låter otroligt hopplöst med bil(ar)! Finns massa orsaker till krångel... kör man korta bitar blir det kondens som sedan fryser istället för ångar bort, rengöringsfiltret kan också frysa igen så inte bensinen kan passera. Nöter man sedan länge vill inte batteriet räcka till för kallstart. Så det var nog fukt och kyla som fick kärran att lägga av, sedan blev det tomt i batteriet av alla försök. Jag hade inte heller så lätt få bilar att rulla en gång i tiden, minns opeln med skräck. Varför har du parkerat här sa gubbarna på åmells!! jag försökte ju rulla igång den... Å grannen Britt med sin R4 hua! Fler minnen Nej tack! Vi väntar alla på vår och värme då tinar nog både bilen och humöret går i topp igen. Kram på er.

Postat av: R

Publicerad 2008-01-06 21:53:55

Javisst, den gillar inte det här vädret, så tror jag också. Med starthjälp gick den ju igång på ett kick sedan, så då hade väl de andra insatserna gjort verkan, men batteriet var ju trött som sagt var. Nu ska den få full tank och k-sprit för jämnan så kanske den klarar sig utan fler haverier till våren. Det är nog en bra vår- och sommarbil i alla fall :-) Kram

Postat av: pappa

Publicerad 2008-01-06 22:01:19

bilar är hemska saker som man inte begriper sig på. Det är inte värt att bli osams för,fast det är lätt gjort.Ta hand om varandra.

Postat av: Jeanette

Publicerad 2008-01-07 08:23:21

Kanske kan vara värt att kolla att batteriet inte är halvdåligt. Ett halvdåligt batteri till en halvvarm, nygången bil är ingen bra idé. Så har H blivit stående ett flertal gånger, det är tur att vi har två bilar så att jag kan åka och rädda honom ibland!

Postat av: Anneli

Publicerad 2008-01-07 12:47:26

Bilar är verkligen ett nödvändigt(?)ont! Önskar det fanns något bättre alternativ som funkade i alla lägen. Hoppas det går bra i fortsättningen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela