Josefin

Vi kanske inte kan förändra hela världen, men vi kan i alla fall få vår egen trädgård att blomstra!

Löneförhandling..

Publicerad 2007-03-28 16:44:35 i Allmänt,

Igår hade jag mitt första lönesamtal någonsin. Och jag gick faktiskt därifrån nöjd, inte över lönen, för den pratade vi absolut ingenting om, men över samtalet. Löneförhandlingen i den här kommunen går till så att arbetsgivaren och medarbetaren betygssätter sig utefter vissa kriterier. Sen ska man jämföra och se om man är helt överens. Vårat fack är inte så pigg på idén, och inte de som jobbar här heller. Och det förstår jag eftersom vi egentligen inte alls har någon möjlighet att påverka lönen, kanske med några hundralappar, men inte i den mån som vi borde få för att få upp lönerna här.

Men eftersom jag är nogrann av mig så hade jag såklart gått igenom allt väldigt noga, och skrivit ner hur jag gjort min bedömning. Och det var ett bra sätt, för på så vis höjde jag några bedömningar som chefen gjort, eftersom det handlar om att komma överens om en gemensam bedömning. Men det var sällan vi var överens, och vi hade ju bedömt utifrån lite olika utgångspunkter, vilket egentligen är rätt dumt, bedömningen ska väl ändå ske på lika grunder??

Jag passade på att ifrågasätta lite och poängtera att det fanns vissa brister med det där dokumentet, och det fick han ju hålla med om, eftersom han inte kunde försvara det rakt av. Men jag tycker det är våran rättighet att ifrågasätta, och det verkade ändå okej att jag gjorde det. Och jag tror vi båda var nöjda. Jag tycker det är bra att få veta vad som förväntas av mig och vad jag behöver tänka extra på, det är ju bra med tips. Och är jag kvar till nästa löneförhandling har jag ju guldläge, eftersom jag tog reda på vad jag skulle göra för att bli utmärkt ;) Men så mycket till löneförhandling var det nog ändå inte. Men det var skönt, för det vill jag absolut inte vara med om ;) Dessutom har jag pengar så det räcker och blir över ;) Men självklart anser jag att vi ska ha lika betalt som övriga i landet med liknande arbete...Vi satt i två och en halv timme, de andra har suttit drygt en timme. Men det är bäst att passa på ändå... dessutom hade ju jag inget underlag att utgå ifrån.


Min hals är verkligen ingen kul grej. Den svullnar väldigt lätt upp. Tvä nätter i rad nu har jag haft himla ont, det gör ont nu också men inte lika mycket. Hoppas det går över snart, i övrigt känner jag mig ju frisk...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela